Tuesday, January 25, 2005

Kebaya dan Anda


Sehari sebelum terjadinya kes blackout separuh semenanjung Malaysia baru2 nie, sherrina dan seorang kawan berada di KLCC untuk membeli buku di Kinokuniya. Sebelum ke Kinokuniya, kitorang lalu di Galeri Seni Petronas (Petronas Art Gallery) dan terpandang akan papan tanda mengenai pameran baru. Ianya berkenaan fesyen kebaya. Sesekali memang kitorang minat berkunjung ke situ lebih2 lagi bila ada pamera2 lukisan yg bagus. Sungguhpun ia belum dirasmikan (esoknya masa blackout baru ia dirasmikan), kami dibenarkan masuk. Kelihatan susunan patung2 dipakaikan dengan kebaya nyonya lama dan juga yang moden. Bagus-bagus corak kainnya. Seronok juga membaca artikel dan penerangan mengenai kebaya lama.

Selepas 30 minit, kami sudah selesai mengelilingi ruang pameran. Sherrina sempat mengusik kawan sherrina. "Kalau kau pakai kebaya yg moden2 tu pegi keje, tentu berduyun2 pelanggan datang ke pejabat kita".....

Jika dilihat rekabentuk kebaya moden dan jika melihat berduyun2 rakyat malaysia memakainya untuk menyahut seruan kempen, janganlah disalahkan perogol jika kes rogol meningkat kelak. Tetapi tidak juga boleh kita menyalahkan nyonya2 lama kerana pandai2 menghasilkan design pakaian sebegitu rupa kerana design kebaya dahulu sungguh jauh berbeza dengan yang sekarang.

Dulu:


Source: The Star

Sekarang:


Source: Berita Harian

Fuhh....cuaca yg panas bertambah bahang le jadinya..fuhh...fuhh..fuhh.....



Off Topic:

I use Google search engine to find the KLCC website and came across these image, welcoming me to the page. Seems like KLCC is not proud of our local people eh?

Suria KLCC

No comments:

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin