Thursday, June 02, 2005

penah tak korang rasa berbaloi sangat apabila berjaya menolong orang? fuhh..rasanya best tidak terkira. tak terbayar dengan wang ringgit.

kisahnya sorang kawan aku baru mendapat kerja di tempat baru. Alkisah, tempat baru. biasaklah, nak sesuaikan diri...pastu senior2 staff pakat humban keje kat kita. dengan gaji seciput, rasa tidak berbaloi. tak penah aku nengok kawan aku tu dalam keadaan macam tu. sedih, rungsing...stress. yelah, dah 4 tahun dia keje sama ngan tempat aku. ofis aku tu stress free in terms of stress hal ehwal keje. stress lain tetap ada. tapi kali nie kesian aku nengok. sampai tak lalu makan, dan nak muntah.

aku ajak dia ke titiwangsa. aku cuba pujuk dia elok2...look at the brighter side. memang keje dulu best dari keje skarang, tapi baru satu hari. what can u gain with one day experience? tak banyak. dia dah terpikir nak cari keje lain. aku kata, what makes u think that the grass is greener on the other side (betol ke ayat nie, aku ciplak lirik lagu Tom Jones nie)? anyway, kat 2 jam gak kitorang story dan aku story. at last aku cabar dia untuk buktikan yang dia bleh handle semua itu dengan senyuman. walaupun ofismate baru dia semua masuk pejabat dengan muka cuka dan balik keje ngan muka tempe, aku cabar dia untuk stay senyum diwaktu masuk pejabat dan diwaktu keluar pejabat. takde mende yang mudah didunia nie. face the challenge...

when you feel stressful, think about happy thoughts....(I always think bout my fishy and my cat)
when you feel tired, take a break. drink a glass of plain water.

at last, dia lega dan puas hati. headache hilang, loya pun hilang. i can see a smile at her face. something that money can't buy. happiness.....

and i am glad that I am there to lend her a shoulder. and i am glad that she remains my bestfriend.

mak aku kata, dalam dunia sekarang istilah 'bestfriend' itu sudah pupus. yang ada cuma friend yang akan di sisi kau bila kau gembira dan bila kau sedih, mereka entah dimana. and i am glad that i am still able to fulfill what's a real bestfriend mean and i am glad that i had the opportunity to feel what it's like to have a bestfriend (or two) in my life.

again, it's a thing that money can't buy.......



No comments:

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin