Friday, September 02, 2005

Album Afdlin Shauki: Fuyoo!

Source: The Malay Mail

Aku mendapat maklumat mengenai Projek Afdlin Shauki Dah Hilang Akal menerusi seorang blogger melalui
http://petalingstreet.org/. Menurut Afdlin Shauki melalui blognya Afdlin Shauki : Inside My Head, beliau frust dengan marketing yang dilakukan kepada albumnya berjudul Fuyoo. Ramai peminat yang cuba mendapatkannya di kedai tetapi gagal. Lalu Afdlin melancarkan projek ini yang dinamaka Afdli Shauki Hilang Akal dimana beliau meminta sesiapa yang ingin mendapatkan album Fuyoo supaya emailkan butiran peribadi kepada beliau dan beliau akan poskan album tersebut samada CD atau kaset. Ternyata ia mendapat sambutan ramai.

Aku pun tak ketinggalan mencuba nasib. Coz mende nie selagi stok masih ada, kalau ada, ada le. Memandangkan aku email pada Afdlin pon agak lewat dari dateline yang diberi, just tried my luck.


Hari ni aku masuk ofis setelah bercuti selama seminggu sepanjang cuti sekolah, aku dapati ada bungkusan sampul kuning diatas meja. Takde setem. Sapa pulak? Bila dibuka, mak aihhh, album Fuyoo ler. Tak sangka le dapat. And memang dlm email tu aku suh dia anto by hand aje coz ofis dia Cuma selang 6 pintu dari ofis aku.




Ni rupa bahagian dalam CD. Ada 2 cd rupanya iaitu CD Audio dan VCD Pembikinan Album.


Ini rupa CD Audio yang mengandungi 17 track.
Ini pula rupa VCD khas berkenaan pembikinan album Fuyoo.
Buku lirik pun diberi sama. High quality. Very impressive.
Lagu yang berjaya menarik perhatian aku. Best lagu ni, especially dengar masa memandu. Easy listening and relaxing.
Videoclip pembikinan album Fuyoo. Pemandangan atas bukit tu macam familiar aje.
Rasa2 macam kat belakang Carrefour tu.
Setelah mendengar lagu2 dalam album ni, aku rasa lagu2nya tak le teruk sangat sampaikan takleh nak market dalam pasaran. Ada kualiti dan lagu2nya not that bad. Ada several good songs yang mana aku tak penah dengar di radio. Lagu2 dr soundtrack Buli pon ada juga.

Aku respek kat mamat nie sebab sanggup amik risiko dengan mengedarkan albumnya dahulu dan menunggu pembayaran kemudian. Itupun kalau orang bayar le. Menurutnya, bayar le berdasarkan berapa yang kita rasa layak untuk kualiti albumnya. Kalau seposen, seposen lah. Kalau ikut harga pasaran, CD adalah RM35. Cuma dia kata, kalau kita taknak simpan album tu, jangan pass pada orang lain. Sebaliknya hantar le ke pusat kitar semula untuk di recycle. Risiko besar juga teknik beliau nie, tapi takkan nak tunggu syarikat yang diamanahkan untuk pengedaran album yang akan bergerak. At least melalui teknik ni, dia leh test samada cara itu boleh dipakai atau tak.

Anyway, I think the album worth at its price. Don’t worry abg Afdlin, nnt saya anto duit by hand aje le. Bleh sign album nie skali yek, bak kata beliau…ia akan jadi collector’s item bila dia sudah tiada nnt. Cuma aku terpaksa convert ke mp3 utk aku dengar dlm kereta memandangkan kereta aku takde cd player. (cucuk mp3 player yg saiz thumbdrive tu ke FM Transmitter dan transmit ke radio mengikut frekuensi tertentu). Antara lagu yang aku suka dengo ialah Sampai Bila, Waras (tema filem Buli), Daku Percaya, Tiada Lagi dan Bukan Cinta.

All the best Afdlin Shauki…..bila le Buli Balik nak ditayangkan di pawagam???

No comments:

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin