Tuesday, July 20, 2010

Movie Review: Inception

Dah lama tak tulis review pasal filem. Walaupun semenjak TGV dah bukak di Wangsa Walk ni, boleh dikatakan kerap juga Sherrina menonton wayang. Maklumlah dekat dengan rumah dan keadaan kerja sekarang yang agak melegakan dan tak sesibuk dulu mengizinkan Sherrina untuk menonton dengan lapang di waktu orang bekerja.

Pertama kali Sherrina mengetahui mengenai filem Inception ialah apabila membaca tweet Khairy Jamaluddin di Twitter. Beliau memberikan 'two thumbs up' untuk movie ini. Terus Sherrina melihat jadual wayang dan pagi ini jam 11.30 pagi Sherrina berada di TGV Wangsa Walk. Selalunya Sherrina akan review dulu jalan cerita atau sinopsis sesebuah filem sebelum menontonnya. Tapi kali Sherina terjah aje sebab lakonan Leonardo Di Caprio tidak pernah mengecewakan.

Sherrina menonton sorang je kali ini. Entah kenapa, rasa nak menonton seorang untuk filem ini. Ternyata samada Sherrina bertuah atau pilihan waktu Sherrina tepat. Orang tak ramai di pawagam, tiada kanak-kanak bawah umur, tiada penonton yang tak reti senyapkan telefon bimbit dan tiada penonton bosan/bercakap-cakap. Beberapa baris penonton tadi seakan sehati sejiwa. It's a perfect audience. Wow!

Sebelum anda terus menerjah ke pawagam, sila pastikan beberapa perkara:
  • Anda tidak rushing
  • Anda tidak terlalu lapar atau terlalu kenyang
  • Anda tidak mengantuk, seeloknya sihat dan segar-bugar
  • Anda menonton dengan kepala lapang
Hahahaha....kenapa? Sebab ini cerita berat. Serius berat. Jika anda rasa  filem Shutter Island adalah filem bangang dan memeningkan, sila jauhi filem ini. Filem ini bagaikan filem Shutter Island (Leonardo Di Caprio semenjak dua ni asyik berlakon filem berkaitan minda aje eh) tetapi impaknya dua atau mungkin tiga kali ganda. Wow!

Ceritanya bagaimana sekumpulan pakar yang mahir mengekstrak maklumat melalui manusia melalui mimpi. Dalam mimpi (sub-conscious  mind), dikatakan bahawa otak kita atau minda kita dapat dikawal dan dicerobohi untuk mendapatkan sesuatu maklumat atau dalam kes filem ini, menanam sesuatu maklumat. Perghhh! I wonder if this is real.

Mungkin anda pernah tidur lalu bermimpi. Dalam mimpi tu, anda bermimpi lagi. Bila terjaga, anda ingat dah jaga dari tidur. Rupanya anda masih bermimpi. Sehinggalah anda benar-benar terjaga, anda terpaksa mencubit pipi anda sendiri untuk memeriksa samada ini pula satu lagi mimpi atau sudah ke alam realiti. Wow! Umpama mimpi dalam mimpi. Dalam filem ini mereka mampu menerobos dan mencipta sehingga 4 lapis mimpi. Pening? Sila tonton sendiri atau agak-agak takleh masuk filem-filem berat, jangan buang masa dan wang anda.

Apa pun, Sherrina beri 10 bintang! Yeah, you hear me. This movie worth all stars in the world. Totally brilliant, mind-blowing and genius movie. I don't care if it's really out there people that could do such thing (ntah-ntah dalam US military ada mende ni) but this movie seriously best. Walaupun berat. Rasa penat lepas menontonnya but best.

Sehinggalah pengakhirannya pun kita tertanya-tanya, adakah itu mimpi ataupun sudah di realiti? Sila lah tonton jika anda gemari filem seperti ini. Apa pun, four thumbs up (including my feet) to the director, Christopher Nolan dan barisan pelakonnya yang hebat. Dah lama tak rasa sangat puas hati lepas menonton filem sepertimana selepas menonton filem ini. Walaupun ending dia agak membuatkan rasa nak menjerit aje kat Christoper Nolan tapi kita boleh je buat ending kita sendiri. Terima kasihlah sebab buat movie yang best giler macam ini.

Hold it....is this real or am I dreaming that I'm watching that movie? ...

3 comments:

Anonymous said...

simply brialiant iye dak?hoho.awal sampai habis sngat amazing.aku suka endingnya yang melepaskan kpd penonton utk buat keputusan sndiri.

CatlinaFly said...

tu lah tgk sinopsis kat nuffnang tu ari..belum gi tgk lagi ni..

sherrina said...

CatlinaFly,
Tengok dengan segera. Sangat best. Tapi awas...filemnya 2 jam 40 minit :D

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin