Wednesday, October 07, 2009

Final Destination 4 in 3D & Tsunami at Haeundae

Sabtu lepas Sherrina dan kawan2 berpeluang menonton filem Final Destination 4 dalam bentuk 3D di Cineleisure Damansara. Sebenarnya plan ke sana nak menonton filem korea yang bertajuk Tsunai at Haeundae tapi tak berjaya kerana tiket licin. Tak sangka plak filem tu mendapat sambutan hangat walaupun dah bertanda * (filem lama). Barangkali ada berkaitan dengan fenomena tsunami yang melanda kepulauan Samoa baru-baru ini yang mendorong ramai orang ke pawagam utk menonton filem tersebut.



Tiket bagi filem 3D di Cineleisure berharga RM 12 klau tak silap dan tambahan RM5 utk sewa kaca mata 3D.

Sherrina bukanlah peminat kipas-mati filem-filem horror tetapi pernah menonton Final Destination 1-3. Tutup-tutup mata lah jugak sebab geli tengok cara mereka mati dengan kejam. Tapi, pengalaman menonton filem ini dalam bentuk 3D memang cukup menakjubkan. Kita dapat melihat watak-watak itu lebih dekat dengan kita, bagaikan boleh dicapai dengan tangan. Malah, apabila scene-scene cemas seperti tayar kereta melambung ke arah skrin, pisau yang terbang dan sebagainya...bergerak jugak badan seolah mengelak daripada ditikam. Begitulah 'real' menonton 3D di Cineleisure.

Ketika menunggu tayangan bermula, kami dipertontonkan dengan trailer filem2 3D yang akan keluar tak lama lagi. Memang cukup menarik dan hebat teknologi 3D ini. Rasanya bagaikan real dan boleh disentuh.

Jalan cerita FD4 mudah difahami dan teknik2 kematian kali ni lebih dipelbagaikan berbanding yang lalu. Endingnya, entah....mati ke tidak. Tak paham. Rasanya mati, ada yang kata tidak. Sebab kematian mereka dibuat dalam visual ala x-ray. Apa pun, memang seronok dan menghiburkan.

Beberapa hari selepasnya, Sherrina berjaya juga mendapatkan tiket filem Tsunami at Haeundae. Itu pun kene menonton di TGV Kepong sebab di pawagam2 yang lebih popular dah sold out lagi. Jalan ceritanya agak perlahan, bermula dengan pergolakkan hidup beberapa watak yang hidup di daerah bernama Haeundae. Tak sabar juga menunggu babak tsunami. Apabila ia berlaku, wow! Dasyat juga teknologi di Korea hingga boleh menghasilkan visual tsunami yang seakan real itu. Tapi sayangnya, visual yg cun itu tak lama sangat. Dalam 30% daripada keseluruhan cerita.


Next dalam list, filem 2012 plak. Filem2 ni semua bertemakan tragedi atau bencana.


No comments:

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin