Monday, October 12, 2009

Review filem Papadom

Minggu ni rasa macam jiwa kacau. Tataulah apa yang tak kena sebenarnya. PMS barangkali? Entahlah....memandu ke Cineleisure dan membeli tiket filem Papadom. Sherrina tak pernah miss menonton filem-filem arahan Afdlin Shauki di pawagam. Sepertimana filem2 arahan arwah Yasmin Ahmad, filem2 Afdlin Shauki ni bukanlah filem2 melayu dalam kategori yang hanya perlu ditonton di tv semasa hari raya. Layak dibayar utk ditonton di pawagam

Tapi semenjak-dua ni, sentuhan magic Afdlin Shauki semacam pudar. Filem Sumolah dan Los dan Faun semacam kurang. Macam kurang garam dalam masakan. Boleh dimakan tapi tak enak hingga menjilat jari. Apabila Papadom ditayangkan di pawagam, setelah menerima sangat banyak anugerah....terasa nak tonton. Nak lihat apa kehebatannya filem ini. Lebih2 lagi bila Liyana Jasmay juga menang anugerah. Bagus sangatkah lakonannya sampai layak dapat anugerah?



Filem ini mengenai Saadom dan Maimun yang membuka kedai nasi kandar. Kemiskinan memaksa Saadom bekerja keras hingga dia lupa akan keluarganya. Dengan kelahiran Miasara, Saadom semakin asyik dalam dunia perniagaannya. Bisnesnya makin maju, hidup mereka makin senang.



Watak Maimun yang dibawa oleh Khiriah sewaktu masih hidup agak biasa-biasa aje. Wataknya lebih best setelah dia mati (aneh tapi benar)



Apabila menonton filem Papadom, barulah aku tau macam mana mereka buat papadom.



Setelah kematian isteri, Saadom mengabdikan dirinya kepada anak tunggalnya itu. Lakonan Afdlin Shauki sebagai bapa dan Liyana sebagai anak, cukup serasi. Meskipun lakonan Liyana agak kegedikkan dan kemanjaan (lakonan kah atau mmg sikap semulajadi?), namun ianya dilakonkan dalam tahap pH yang sesuai. Secukup rasa. Tak mencecah level kemuntahan melampau. Syabas, Liyana Jasmay.



Afdlin Shauki tak lupa menyelitkan unsur 1Malaysia dalam filemnya ini.

Gi lah tonton Papadom. Lawaknya bersahaja, pelakon2 yang hebat, scene2 yang tak-tercapai-dek-akalku dan yang paling penting adalah mesej yang hendak disampaikan. Di akhir tayangan, seluruh panggung bergema dengan tepukan gemuruh. Tak sempat nak lelap, check hp atau menguap pun. Minuman pun tak habis, terlalu leka menonton. Kalau boleh, taknak kelipkan mata pun. Akhirnya, ada jugak filem tempatan yang berbaloi untuk ditonton.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin