Sunday, September 09, 2007

Pulau Perhentian - Hari Ketiga

Hari ketiga di pantai timur dan hari kedua di Pulau Perhentian. Cuaca panas dan berangin. Memang sesuai untuk aktiviti berenang. Bangun seawal pagi, sarapan pagi dengan roti dan jem. Kami turun ke pantai membawa peralatan snorkeling. Fuhh, dah ramai yang turun ke pantai.



Setelah puas snorkeling, hampir tengahari baru kami naik ke bilik untuk mandi. Bukan sahaja manusia yang berjemur di pantai, biawak pun tak kurang hebatnya.



Di pulau ni selain kaya dengan hidupan laut, hutannya tak kurang hebat. Ada laluan jungle tracking bagi yang berminat. Ada pelbagai spesis haiwan yang mudah ditemui di PIR ini. Selain biawak dan iguana yang bersepah-sepah, tupai juga jinak.



Di sebelah chalet tempat kami menginap ada sebatang pokok jambu yang besar. Menjadi tempat permainan monyet-monyet di kawasan ini.



Selepas mandi dan puas snokeling, perut terasa lapar yang teramat. Nak cari nasi juga. Mahu tidak mahu, kami ke restoran PIR. Seperti dijangka, sajian disini harganya jauh lebih mahal berbanding di daratan. Memang kene standby duit lah. Buffet lunch dalam lingkungan RM35 seorang. Kami cuma order ala carte. Nasi goreng cina sepinggan RM17. Ada ayam goreng, telur dadar dan udang. Kenyang juga. Air, cuma ais kosong aja. Mujur free..hehehe...



Selepas lunch, lepak aje di bilik. Cuaca panas, tidur pun best. Petang lepas Asar turun laut lagi, air agak surut jadi boleh berenang ke kawasan yang lebih jauh. Terjumpa anemone, rumah kepada clown fish a.k.a Nemo. Nampak beberapa ekor clown fish bermain di anemone. Cantik sangat melihat anemone tu meliuk-liuk didalam air. Cuma berenang mendekatinya dan menghulurkan tangan untuk menyentuhnya, tiba-tiba seekor hitam besar bersaiz dua tapak tangan menggigit tangan sherrina. Terkejut giler! Tak luka cuma terkejut. Rupanya anemone ni mcm ada electric lah sebab mak Sherrina pegang terasa renjatan kecil.



Sherrina ada mengambil gambar di dasar laut menggunakan Fuji Underwater Disposable Camera. Harganya RM50. Kualiti, bergantung kepada nasib. Ada yang ok, ada yg terlalu gelap dan terlalu terang. Kene cari digicam underwater lah utk next year trip ke Lang Tengah.



Anyway, kali ni tak nampak langsung landak laut. Bahaya spesis ni, kalau terpacak di kaki....kene cabut ngan playar (ayah sherrina yg kata) dan berbisa. Gamat memang bersepah ler. Ada yang warna hitam, ada yang warna kelabu. Kali ni Sherrina jumpa banyak kepah besar-besar. Tak sure lah exact name untuk spesis ni, ia mcm kepah yang berisi mutiara tu.

Nampak macam batu tapi ia sebenarnya hidup. Mulutnya terbuka dan tertutup cuba menyamar untuk menjerat mangsa. Pelbagai rupa dan bentuk. Ada yang rupa exactly mcm batu, ada yg bibirnya bercorak batik. Mcm-mcm...


Di sebelah malam, kami makan roti dan bubur nasi segera....

No comments:

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin